Grevskapstid (7. klasse)

Omvisning i Herregården. Foto: Hans Jørgen Sandnes

Omvisning i Herregården. Foto: Hans Jørgen Sandnes

Herregården med grever, grevinner, folk og fe Den ”Høygrevelige Residentz”, i dag mer kjent som Herregården, ble oppført av Ulrik Frederik Gyldenløve i 1670-årene. Gyldenløve var sønn av Kong Fredrik 3., stattholder og kommanderende general i Norge, og greve av Laurvigen (Larvik).

Vi tar elevene med på en vandring i Herregården. På denne ferden – gjennom dører som knirker, fra rom til rom, opp trapper og ned trapper – får elevene høre historier om livet i og rundt Herregården på 1600 og 1700-tallet, den gang Larvik var en del av kongeriket Danmark-Norge.

Elevene får høre historier om betydningsfulle personer som har preget bygningens historie, om grever, grevinner og andre viktige personer. De får også høre historier om alle de som jobbet for å holde Herregården i gang. Mennesker, voksne som barn, som har tjent grevskapet, stelt huset, maten, dyrene og hagen.

 

KOMPETANSEMÅL

Formidlingen vil være i samsvar med følgende kompetansemål i historie etter 7. årstrinn:

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne bruke begrepet periode og vise sammenhenger mellom fortid og nåtid ved å plassere en rekke historiske hendelser i en tidslinje.Eks: Hendelser i Larviks historie. Hendelser som har fått konsekvenser for byens utvikling. Grevskapstiden som periode.Mål for opplæringen er at elevene skal kunne beskrive kulturmøter, og samtale om hvordan de forskjellige kulturene opplevde møtet.Eks: Dansk adel og deres møte med folk og dagligliv i Larvik på 1600-1700-tallet.
Forrige artikkelVi er grønne og skjønne på stett! Neste artikkelKilder til den gamle byhistorien (VG2)